Saturday 1 February 2014

Manusia


"Zamir,kau tengok si mamat tu."

"Hah2!kenapa dengan dia?"

"Kau tengok lah betul-betul!"Nada bersungguh.

"Yelah nie!dari tadi aku dah tengok dia.bukan 5 minit tadi pun kau suruh aku tengok dia ke?"

"Errk yeke?Ohh.Ok2"

"Kau dah kenapa?"

"Aik.kau nie tengok dengan mata ke apa!?"tanya Zai dengan nada sedikit tinggi.

"Aku tengok dengan mata hati.hee."Sengih kerang busuk.

"Kalau tengok dengan mata hati pun Zamir,akan nampak lah!"

"Ohh.ok2..aku faham.kau point dekat dia punya AURAT kan?"

"Absolutely!"

"Amboi,Omputeh kemain!kau nie band berapa?haha."gelak guling2.

"Band2 jangan main dekat sini ye.ada yang makan penumbuk nanti."

"Relax bro!tak pe lah bro.kita dah pernah tegur dia.Dah buat macam-macam pasal tu.Dah bagi sarung kaki bagai."

"Patutlah!dia lelaki lah!Pehal kau bagi sarung kaki!?

"Ehh silap-silap.aku siap belanja dia seluar sukan.jenama lagi tu!tapi dia lagi suka seluar pendek.nak buat camner."Terang Zamir.

"Ok2."

"Yang kau FIKIRKAN sangat pasal dia nie pehal?Dia bukan ROOMATE kau.Dia bukan KETUA kelab Madah Bersatu kau,kau pun bukan kenal dia sangat..BACKGROUND dia,PELAJARAN dia.Semua pasal dia kau tak tau dengan details pun."

"Kau nie kan.Tak faham.aku tak kenal dia secara DEKAT.secara FACE TO FACE.Tapi aku kenal dia secara belakang.Aku kenal KAWAN-KAWAN dia,GENG-GENG dia.Dorang nie lah ada cerita pasal dia.Ada yang BAIK.Ada yang BURUK."
"Yang BURUK nie lah aku nak tau seburuk mana dia."Bukan nak tau aib dia.Cuma ada rasa TANGGUNGJAWAB nak betulkan dia.manalah tau dia boleh jadi GENG BAIK kita."

"Betul jugak tu.kau FACE TO FACE je lah dengan dia.Cakap pe kau rasa."

"Come on lah Zamir.Kau kena faham perangai orang.aku rasa orang macam dia ada caranya.kena masuk dengan dia.BERGAUL dengan dia.BARU KENAL dia.Tak ada lah nak HUKUM sesuka hati saja."

"Alright!Mulai sekarang,kita cuba yang terbaik dekati dia.Tapi kalau dia tak nak?"

"Kita cuba lagi lah Zamir."

"Ok.semangat betul sahabat aku sorang nie."

"Mestilah.aku nampak dia ada potensi jadi lebih hebat daripada PENGERUSI KELAB MADAH dekat kolej kita nie."

"Erkk.kaitan sangat."
Manusia,
kau hanya hamba yang hina,
Walaupun kau mendapat tempat yang tertinggi di dunia,
Harta yang banyak tak terkira,
Tapi boleh jadi kau orang yang senang lupa,
Untuk apa kau dicipta,
Siapa yang Maha Kuasa,
Itu lah engkau yang bernama manusia,
Yang Hina lagi Dina.
Lebih kepada teguran diri sendiri.
Dan sahabat yang disayangi.

FIKIRKAN,kenapa saya sibuk nak fikir pasal manusia lain?
Adakah atas nama UKHWAH BERSAHABAT?
FIKIRKAN.

No comments:

Post a Comment

ShareThis